WK Volleybal Vrouwen 2022

Het introduceren van De Volley Runner Game om een ​​jonger publiek aan te trekken was een succes. Over de hele wereld werden tienduizenden gamers en potentiële fans geactiveerd.

De uitdaging

Na de Olympische Spelen van 1928 en het Europees kampioenschap voetbal, was het WK volleybal voor vrouwen het op twee na grootste sport event dat ooit georganiseerd werd in Nederland. Met tv kijkcijfers die de twee miljard passeerden, 125.000 fans op de tribunes verspreid over 60 wedstrijden en drie verschillende steden, fungeerde het wereldkampioenschap ook als een enorme katalysator voor sociale verbinding, duurzaamheid en innovatie. Maar voor iedere sport is het een voortdurende uitdaging om contact te maken én houden met de volgende generatie fans. Hoe ga je het gesprek aan en hoe breng je de interesse voor je sport naar een hoog niveau bij de jongere generatie?

Op zoek naar verbinding? Gebruik gamification

Om jongvolwassenen verliefd te laten worden op een sport, is contact maken essentieel. Omdat de jongere generatie zo haar eigen interesses en behoeften heeft, worden ze ook wel de 'onbereikbare' genoemd. Daarom is het belangrijk om echt verbinding te maken op een manier die naadloos aansluit bij hoe zij de wereld om hen heen ervaren. Gaming is de momenteel de belangrijkste interesse van jonge mensen en een effectieve manier om letterlijk minutenlang in contact te komen met deze potentiële fans. Met andere woorden, gebruik gaming als marketing/mediatool om jouw sport of product te verkopen.

Techonomy heeft dit in samenwerking met de gemeenten, Rotterdam Topsport, Mizuno, de Nederlandse Volleybal Bond, de Internationale Volleybal Bond en de Provincie Gelderland in praktijk gebracht. We hebben een spel ontwikkeld om een ​​jonger publiek kennis te laten maken met het WK Volleybal. De game is 3 maanden voorafgaand aan het evenement uitgebracht voor zowel iOS als Android.

Ontdek het zelf!

Volleyrunner1

Een game om fans voor en tijdens het evenement te betrekken

In de game ren je door de steden Rotterdam en Arnhem om Mikasa-volleyballen te verzamelen. Spelers kunnen één van de 24 deelnemende landen kiezen als hun avatar en er kunnen prijzen worden gewonnen in de aanloop naar wedstrijden, zoals kaartjes en volleybalkleding. Iedereen kon het spel spelen, van hardcore gamers tot casual sportfans. Een belangrijk kenmerk van het spelontwerp is dat het spel gemakkelijk te leren is, maar moeilijk te beheersen.

Er is bewust gekozen om een ​​bekend spelconcept aan te passen, in plaats van een specifiek volleybalspel te ontwikkelen. Op deze manier maakten jongeren op een informele manier kennis met het WK Volleybal. De game bereikte jongeren die anders niet bij het evenement betrokken zouden zijn. Mensen brachten gemiddeld 2,54 minuten door in de app elke keer dat ze deze openden. Dat is ongelooflijk lang voor een doelgroep die adblockers gebruikt, een korte aandacht spanne heeft en bijna nooit reageert op marketingboodschappen.

VolleyRunner3

360º concept

Dat het spel een laag instapniveau had, viel meteen op toen het op 18 augustus 2022 werd gelanceerd in de Markthal in Rotterdam. Kinderen en hun ouders maakten massaal gebruik van de tablets en streden meteen om de hoogste scores. Sindsdien is de game in 67 landen gedownload. De twee beste spelers waren uitgenodigd om op vrijdag 7 oktober in Rotterdam Ahoy de finale op groot scherm te spelen tijdens de pauze tussen de tweede en derde set van de wedstrijd tussen Italië en Argentinië. Duizenden fans juichten de twee spelers toe die in 1 minuut zoveel mogelijk volleyballen moesten verzamelen. Een en al verbinding in Rotterdam Ahoy. De Volley Runner Game zorgde niet alleen voor een geweldige online connectie met het evenement en de sport, maar er was ook een prachtige showcase in het stadion van wat gamification kan doen voor je live evenement.

Resultaten

Het introduceren van De Volley Runner Game om een ​​jonger publiek aan te trekken was een succes. Over de hele wereld werden tienduizenden gamers en potentiële fans geactiveerd. Van het eerste contact met de sport tot de vele minuten dat je in contact bent met het wereldkampioenschap volleybal. Het spel verhoogde vooraf de betrokkenheid en bracht een nieuwe doelgroep in aanraking met de volleybalsport.

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus? Neem gerust contact op met Robin Sweegers.

Robin Sweegers

Robin Sweegers

Creative Director

robinsweegers@techonomy.nl

06 - 39218585