Primera

Succesvolle datagedreven campagnes voor Primera: Maximale relevantie en omzetgroei

De uitdaging

Coöperatie Primera B.A. vormt een landelijke winkelketen, opgezet door en voor zelfstandige ondernemers. Hun samenwerking heeft geleid tot de grootste organisatie binnen de tabaks- en gemaksbranche, met meer dan 550 fysieke winkels en een e-commerce platform met onder andere het meest uitgebreide assortiment aan cadeaukaarten. Met meer dan 150 verschillende cadeaukaarten is dit assortiment een cruciaal onderdeel van Primera's webshop. Door de toename in marktconcurrentie, zoekt Primera voortdurend naar innovatieve methoden om data effectiever in te zetten en zo de omzet uit e-commerce te verhogen.

Onze aanpak

Om online te blijven onderscheiden, hebben we bij Techonomy de databronnen van Primera gecentraliseerd. Door orderdata (Adobe Commerce Cloud), CRM-data (Dynamics en DeployTeq) en engagement data te integreren in Salesforce Marketing Cloud, creëren we een 360-graden klantbeeld. Deze centrale aanpak stelt Primera in staat om hyper gepersonaliseerde campagnes te ontwikkelen voor zowel B2B als B2C klanten waarbij een gestructureerde omzetgroei is gerealiseerd.

B2C Primera v2

Inzet automations B2C

Uit ons dataonderzoek blijkt dat er veel patronen zijn in de aankooptermijnen van cadeaukaarten. Met Salesforce Marketing Cloud sturen we geautomatiseerde e-mails op relevante momenten, zoals herinneringen voor herhaalaankopen één jaar na de oorspronkelijke aankoop. Deze heractivatiecampagnes stimuleren niet alleen herhaalaankopen maar bieden ook extra service aan bestaande klanten.

Daarnaast identificeren we klantgroepen die periodiek dezelfde producten bestellen. Door geavanceerde segmentaties te maken op basis van orderdata, berekenen we de gemiddelde tijd die een klant nodig heeft om een product opnieuw te bestellen. Hierdoor ontvangen klanten e-mails op het meest relevante moment, gebaseerd op hun persoonlijke bestelgeschiedenis.

Primera SQL

Inzet automations B2B

De eindejaarsperiode is voor Primera zakelijk de belangrijkste tijd van het jaar, mede omdat bedrijven dan massaal relatiegeschenken inkopen. We ontwikkelden een volledige campagnestrategie gebaseerd op historische data, waarbij we specifieke segmenten creëerde;

  • Retentie: Organisaties die vorig jaar een eindejaarsgeschenk hebben gekocht bij Primera.
  • Winback: Organisaties die in voorgaande jaren een eindejaarsgeschenk hebben gekocht bij Primera, maar niet in 2022.
  • Upsell: Organisaties die in het verleden een grote bestelling geplaatst hebben bij Primera, maar niet tijdens de eindejaarsperiode.

Afhankelijk van het segment waartoe een organisatie behoort, passen we de communicatie aan zodat de klant een e-mail ontvangt met content die volledig op hem of haar van toepassing is. Door eigen attributiemodellen te gebruiken, monitoren we welke organisaties na het openen van de e-mail een order plaatsen en succesvol converteren.

B2B Primera v2

Resultaten

Dankzij onze aanpak blijft Primera het hele jaar door relevant voor haar consumenten en kunnen ze maatwerk en relevantie garanderen tijdens de volledige customer journey voor zowel B2B als B2C.

Met deze datagedreven benadering biedt Primera niet alleen de concurrentie het hoofd, maar legt ook een sterke basis voor toekomstige groei en klanttevredenheid.

+47%

Stijging openpercentage

+200%

Stijging click-to-open rate

3%

Gemiddeld conversiepercentage

20%

van de totale B2B omzet tijdens eindejaarscampagnes afkomstig uit gepersonaliseerde campagnes.

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus? Neem gerust contact op met Timo Hooyen of Niels van Heesch.

Timo Hooyen

Timo Hooyen

Digital & Data Projectmanager

timohooyen@techonomy.nl

+31 (0)6 10 15 18 56

Niels van Heesch

Niels van Heesch

Business Manager Digital Marketing

nielsvanheesch@techonomy.nl

+31 (0)6 22 22 51 17