De digitale klantreis van de bezoekers van DMG
Het inzichtelijk krijgen welke klanten momenteel in een oriënterende fase zitten, of welke klanten op het punt staan om een nieuwe keuken of badkamer aan te schaffen, is voor een organisatie als DMG van cruciaal belang in het aanbieden van hun productaanbod. Daarom klopte DMG in 2019 bij ons aan om samen te kijken hoe we de volledige klantreis (van oriëntatie tot after-sales) inzichtelijk konden krijgen en hoe we er vervolgens omni-channel voor konden zorgen dat de conversie van deze klantreis verhoogt werd.
Om dit te kunnen bewerkstelligen ontwikkelde onze digitale experts samen met DMG een data gedreven strategie voor de vier keukenformules Keuken Kampioen, Brugman, Mandemakers en KeukenConcurrent. Met deze strategie waren we in staat om:
Om zicht te krijgen op deze digitale klantreis implementeerde we een Customer Data Platform op de websites van de vier keukenformules. Dit CDP meet continu uit welke stappen de klant digitaal onderneemt waarna een helder beeld van het online gedrag en de voorkeuren van de klanten ontstaat.
Door de koppeling van dit Customer Data Platform met de bestaande databronnen bij DMG waren we instaat om 360-graden klantprofielen van de klanten op te bouwen. Daardoor kregen we bijvoorbeeld zicht op hun favoriete soort keuken, binnen welk termijn iemand op zoek is naar een keuken, de favoriete DMG-vestiging en welke content ze van DMG al een keer bekeken hadden.
Deze twee onderdelen zorgde ervoor dat DMG 1-op-1 en extreem relevant met deze mensen kan communiceren, wat de kans op het maken van een afspraak in de winkel positief beïnvloed.
Door het marketingbudget slim te besteden aan de hand van de opgebouwde data heeft DMG nu ook veel beter zicht op de impact van het bestede advertentiebedrag en is duidelijk te zien wat de waarde hiervan is in de omzet van het bedrijf.
De implementatie van deze digitale strategie is ook duidelijk terug te zien in de resultaten die we de afgelopen jaren behaald hebben. Zo ontwikkelde we samen met DMG een database met meer dan 1 miljoen 360-graden klantprofielen. Nam de ad spend door het data gestuurd besteden van het advertentiebudget met 14% af. En is de conversie in de gevoerde campagnes met 72% gestegen.
Meer dan 1 miljoen 360-graden klantprofielen
Advertentiebudget nam met 14% af
De conversie op campagnes is met 72% gestegen
Wil je meer informatie over deze casus, het inzichtelijk krijgen van de klantreis en verrijking van je database? Neem gerust contact op met Niels van Heesch of Tom van den Boom.
Business Manager Digital Marketing
nielsvanheesch@techonomy.nl
+31 (0)6 22 22 51 17
COO
tomvandenboom@techonomy.nl
+31 (0)6 33 38 34 19